Cukrzycowa

Cukrzycowa

1015
0
PODZIEL SIĘ

Cukrzyca jest chorobą w przeważającej mierze dietozależną. Oznacza to, że zachorowanie na nią wiąże się z nieprawidłowym odżywianiem, a także – że odpowiednia dieta jest jednym z elementów leczenia.  Chorzy na cukrzycę (zwłaszcza typu II – do 90% wszystkich przypadków choroby) muszą zwracać szczególną uwagę na jakość i regularność posiłków. Dzięki temu możliwe jest utrzymanie odpowiedniego stężenia glukozy we krwi.

Odżywianie w cukrzycy

W diecie cukrzycowej chodzi o to, by utrzymać poziom cukru na możliwie stałym poziomie i unikać gwałtownych wahań, które wywołują nieprzyjemne dla chorych objawy, takie jak osłabienie, senność, lub nawet utratę przytomności. W tym celu należy jeść dosyć często, lecz małymi porcjami – 6-7 posiłków dziennie. Nie oznacza to jednak, że możemy zjadać np. dwa obiady dziennie – pamiętajmy, że dzienna dawka kalorii nie powinna przekraczać 2-2,5 tysiąca. Ok. 50% dziennego spożycia kcal powinna pochodzić z węglowodanów, 30-35% – z tłuszczów, a 15-20% – z białek.

Co jeść, co ograniczyć?

Zasady diety cukrzycowej są w wielu punktach zbieżne z racjonalnymi zaleceniami dietetycznymi, które generalnie służą zdrowiu i zachowaniu szczupłej sylwetki także u osób nie chorujących na cukrzycę. Jadłospis powinien być urozmaicony – warto raz na jakiś czas wprowadzać nowe produkty i potrawy, które dostarczą organizmowi wszystkich makro- i mikroskładników.  Należy ograniczyć do minimum spożywanie tłuszczów nasyconych pochodzenia zwierzęcego, jak smalec, tłuste mięsa i masło, gdyż podwyższają one ryzyko schorzeń układu krwionośnego, na które narażeni są diabetycy. Głównym źródłem tłuszczu w diecie cukrzyka niech będą morskie ryby i oleje roślinne. Odpowiednią podaż białka zapewni zaś nie tylko mięso, ale także rośliny strączkowe – fasola, soczewica, soja, bób.

Do skoków poziomu glukozy we krwi przyczyniają się cukry proste zawarte w słodyczach, słodkich napojach, ale także – produktach z białej mąki (białe pieczywo i makarony). Trzeba je zamienić na węglowodany złożone, które powoli uwalniają energię i są korzystniejsze dla naszego zdrowia, samopoczucia i sylwetki. Znajdziemy je w produktach z pełnego ziarna i grubych kaszach. Gdy najdzie nas ochota na coś słodkiego, sięgnijmy po orzechy, niesłodzone bakalie lub owoce. Mają one tę dodatkową zaletę, że są bogate w błonnik, który pomaga utrzymać poziom tzw. złego cholesterolu na właściwym poziomie, obniżając tym samym ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Natomiast flawonoidy zawarte w świeżych owocach są uznawane za stymulatory produkcji insuliny w trzustce, mają też działanie przeciwstarzeniowe i antyrakowe.

Uwaga na alkohol

Napoje alkoholowe i cukrzyca nie idą w parze. Etanol niepotrzebnie zajmuje wątrobę, przez co ogranicza przyswajanie przez nią insuliny z trzustki. Zwiększa się w ten sposób ryzyko wystąpienia ataku niedocukrzenia. Jeśli pijemy alkohol, to tylko do posiłku i w niewielkich dawkach. Wybierajmy raczej trunki niesłodzone cukrem, czyli np. wódki, whiskey, brandy, wino wytrawne. 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSouth Beach
Następny artykułLekkostrawna
Anna Kondratowicz
O urodzie piszę od ponad 15 lat (byłam wicenaczelną magazynu URODA, pisałam dla dwutygodnika VIVA!, prowadzę wydania specjalne PARTY Medycyna Estetyczna). iBeauty.pl powstało z potrzeby „bycia na swoim” i robienia tego, co kocham, czyli… pisania o urodzie :-) Uwielbiam testować kosmetyki! Jestem też współzałożycielką i redaktor naczelną portalu www.WirtualnaKlinika.pl o medycynie estetycznej. Można się ze mną skontaktować mailowo: redakcja@ibeauty.pl.