DASH – najzdrowsza dieta świata

DASH – najzdrowsza dieta świata

1596
0
PODZIEL SIĘ

Zastanawiasz się jaka dieta jest najlepsza dla zdrowia i sylwetki? Naukowcy zgodnie twierdzą – najkorzystniejsza jest dieta DASH.

Dla kogo?

Dieta DASH to bardziej sposób odżywiania i styl życia niż dieta ograniczona czasem. Opracowano ją z myślą o osobach cierpiących na nadciśnienie tętnicze. Liczne badania potwierdziły jednak, że dieta DASH jest korzystna i polecana dla każdego człowieka, gdyż pozwala zachować zdrowie i wydłużyć życie nawet o kilka lat.

Zasady diety DASH

Powinniśmy spożywać 5-6 posiłków dziennie – 3 główne oraz 2-3 przekąski. Jeść możemy produkty ze wszystkich 8 grup, które opisali twórcy diety. Nie powinniśmy jednak przekraczać zalecanych ilości porcji. Aby dieta odniosła skutek odchudzający, dzienna ilość kalorii nie powinna przekraczać 2000.

Grupy produktów i zalecana ilość porcji:


I Kasze i zboża: 6-7 porcji dziennie

1 porcja to np. kromka pieczywa, ½ szkl. gotowanego ryżu lub makaronu. Należy spożywać produkty pełnoziarniste, z mąki z pełnego przemiału, a nie białej.

II Warzywa: 4-5 porcji dziennie


1 porcja to ½ szkl. surowych lub gotowanych jarzyn lub 1 szkl. warzyw liściastych. Zalecane są warzywa świeże lub mrożone. Jeśli wybieramy konserwowe, to bez dodatku soli.

III Owoce: 4-5 porcji dziennie


1 porcja równa się jednemu średniemu jabłku, pomarańczy, garści winogron. Należy wybierać owoce świeże, unikać puszkowanych i z dodatkiem cukru.

IV Nabiał: 2-3 porcje dziennie


1 porcja równa się ½ szkl. jogurtu lub ¼ kostki chudego twarogu. Wybieramy nabiał o niskiej zawartości tłuszczu – chude mleko, sery, jogurty i kefiry.

V Mięso, ryby i jaja: 5-6 porcji dziennie,
ale korzystnie jest zmniejszyć tę dawkę o połowę.


1 porcja zawiera 30 gr drobiu, ryby lub chudego mięsa, albo 1 jajko. Najlepsze są tłuste ryby morskie bogate w kwasy omega-3. Dopuszcza się jedzenie drobiu i chudego mięsa, zawsze bez skóry.

VI Rośliny strączkowe i orzechy: 4-5 razy w tygodniu


1 porcja równa się ½ szkl. ugotowanej fasoli, grochu lub 1/3 szkl. orzechów czy nasion. Są to produktu kaloryczne, dlatego spożywamy je tylko kilka razy w tygodniu. Są jednak niezwykle cenne dla organizmu, więc nie warto z nich rezygnować. Dostarczają nam dobrych tłuszczów, błonnika i obniżają poziom „złego” cholesterolu oraz ciśnienie krwi.

VII Tłuszcze: 2-3 porcje na dzień

1 porcja to 1 łyżka oliwy, margaryny lub majonezu. Zalecane są oleje roślinne wysokiej jakości. Należy unikać tłuszczów pochodzenia zwierzęcego oraz trans.

VIII Słodycze: maksymalnie 5 porcji tygodniowo


1 porcja to 1 łyżka cukru, miodu albo 1 kostka czekolady. Najlepiej jest sięgać po miód lub ciemną czekoladę.

Przestrzegając reguł diety DASH, dostrzeżesz pozytywne rezultaty w swojej sylwetce, będziesz czuć się lepiej, lżej i zdrowiej!

Odpowiedziała: Kasia Mężyk