Diamondów

Diamondów

1159
0
PODZIEL SIĘ

Dieta stworzona przez małżeństwo dietetyków, Marylin i Harveya Diamonda, jest przez nich polecana nie tylko jako sposób na szczupłą sylwetkę, lecz przede wszystkim – jako metoda odżywiania warta wprowadzenia w życie na stałe. Dzięki temu mamy zyskać zdrowie, długowieczność, doskonałe samopoczucie i promienny wygląd. Warto przyjrzeć się bliżej zaleceniom państwa Diamondów.

Zasady diety w pigułce

  • Najważniejsze, by 70% naszego codziennego pożywienia stanowiły warzywa i owoce. Resztę jadłospisu stanowi pełnoziarniste pieczywo, kasze, gotowane warzywa, ryby oraz chude mięso.
  • Nie liczymy kalorii. Stawiamy na wysoką jakość pożywienia, unikamy produktów przetworzonych. Najadamy się do syta, ale nie przejadamy.
  • Nie pijemy podczas posiłków, bo to utrudnia proces trawienia. Pijemy pół godziny przed i pół godziny po posiłku. Polecane są zioła i świeże soki z jarzyn.
  • „Czystość formy” – to znamienny termin dla programu Fit for Life. Oznacza tyle, że podczas jedzenie powinniśmy unikać łączenia produktów i spożywać je pojedynczo. Dotyczy to głównie zakazu łączenia  węglowodanów z białkami. Wyjątkiem są warzywa, które są lekkostrawne i mogą stanowić dodatek do mięsa i węglowodanów. Nie możemy też mieszać w jednym daniu różnych źródeł białka, np. mięsa, jajek, sera. Dopuszcza się łączenie dwu rodzajów węglowodanów, np. pieczywo z warzywami i pieczonymi ziemniakami.
  • W diecie Diamondów pory i jakość jedzenia są uzależnione od naturalnych cyklów funkcjonowania organizmu. Wśród nich wyróżniamy:
    1. Oczyszczanie – wydalanie produktów przemiany materii i niestrawionych resztek. Obywa się ono m-y g. 4 a 12. Jemy wtedy wyłącznie świeże owoce, sałaty oraz domowe soki owocowe i warzywne. Poprzedzają one zjedzenie pierwszego właściwego posiłku (o godzinie 12).
    2. Pobieranie pokarmów, czyli jedzenie, trawienie i pozyskiwanie energii z pożywienia. Cykl ten trwa od g.12 w południe do g.20. Jadłospis opieramy wtedy na gotowanych warzywach, orzechach i nasionach, kaszach, ziemniakach i pełnoziarnistym pieczywie. Można jeść także chude mięso, ryby oraz produkty mleczne. Jeśli Twój organizm źle przyswaja nabiał, powinnaś odstawić je i wprowadzić do diety zwiększoną ilość różnorodnych orzechów.
  • 3. Regeneracja i odżywianie komórek – ta faza trwa od g. 20 do 4 rano. To czas, kiedy nie powinniśmy przyjmować żadnych pokarmów.

Prawidłowe trawienie pokarmów
Część zasad w diecie Diamondów została wprowadzona po to, by ułatwić naszemu organizmowi proces trawienia i pozyskiwania energii z jedzenia. Według autorów, dobrze skomponowany posiłek przebywa w żołądku ok. 3 godziny, a przy tym nie powoduje uczucia senności i ociężałości. Daje za to natychmiastowy zastrzyk energii. Niewłaściwie przyrządzony posiłek może się zaś trawić nawet 8 godzin. Jest to sytuacja bardzo niekorzystna, bo wiąże się z fermentowaniem i gniciem pokarmu w przewodzie pokarmowym i pochłanianiem sił witalnych. Im krótszy czas trawienia pokarmu, tym szybciej komórki zostaną zasilone w energię i składniki odżywcze niezbędne do ich jak najlepszego funkcjonowania. Dlatego należy jeść często, ale małe porcje.
Należy też zwrócić uwagę na sposób jedzenia owoców, które są bogate w cukry i mogą fermentować w jelitach. Dlatego najlepiej jest spożywać je rano, do g.12, a później – tylko na pusty żołądek, między posiłkami, gdy poczujemy wyraźny głód.  Nigdy tuż po posiłku. W przeciwnym razie owoce spowodują wydłużenie czasu trawienia, procesy gnilne i w konsekwencji – spadek energii i złe samopoczucie. Należy też odczekać min. pół godziny po zjedzeniu owocu, zanim zasiądziemy do kolejnego posiłku.

Przykładowy jadłospis i przepisy w diecie Diamondów

Śniadania (od g.12):
– 2 jaja, 1 pomidor, sok ananasowy
– 1 tost z brokułami blanszowanymi, rukolą, łyżką oliwy i łyżką czarnego sezamu, winogrona i figi. Aby przygotować kanapkę umyj 1 szklankę różyczek brokułu i zanurz na 1 minutę we wrzątku. Rukolę wymieszaj w miseczce z łyżką oliwy i łyżką czarnego sezamu. Przełóż ją na pieczywo, pokryj brokułem.
– makaron brązowy z warzywami cukinia, papryka, czosnek, marchew. Warzywa kroimy i blanszujemy (potrzymaj je pół minuty we wrzątku). Podsmażamy na patelni na łyżce oliwy. Połącz z makaronem, dodaj czosnek przeciśnięty przez praskę, tymianek i łyżkę miodu do smaku.

Obiady:
Ok. 30 min. przed obiadem wypij sok ze świeżych warzyw, zioła lub herbatkę owocową.
– zupa kantońska – składniki: szklanka ugotowanego makaronu ryżowego, 4-6 suszonych grzybów, 3 szkl. wody, 1-2 łyżki wytrawnego wina, 2 łyżki sosu sojowego, 1 szkl. drobno posiekanej dymki, kostka bulionowa bez glutaminianu sodu, 2 łyżki mąki kukurydzianej, 3-4 łyżki soku z cytryny, sól i pieprz. Wykonanie: namoczone wcześniej grzyby ugotuj w wodzie. Dodaj pozostałe składniki. Zagęść mąką i zakwaś sokiem z cytryny. Przypraw do smaku.
– sałatka energetyczna – składniki: 1 duża sałata, ½ szkl. liści szpinaku, świeży ogórek, pomidor, filiżanka kiełków, marchew, groszek zielony, seler, pieczarki, orzechy. Sos: łyżka miodu, łyżka soku z cytryny, łyżka octu balsamico, łyżka oliwy. Wykonanie: liście sałaty porwij i wymieszaj rękami z liśćmi szpinaku. Resztę warzyw pokrój wedle uznania i rozsyp na liściach. Składniki sosu połącz w słoiczku, który następnie zakręć i potrząsaj, aż składniki wymieszają się. Polej sosem sałatkę. Podawaj ją z kromką chleba razowego.
– ryba z gotowanymi warzywami. Pstrąga nasmaruj łyżką masła, 2 rozgniecionymi ząbkami czosnku, oprósz solą i skrop sokiem z ½ cytryny. Piecz w 180 stopniach przez 25 minut. Brokuł podziel na różyczki, marchew obierz i pokrój w plasterki. Gotuj warzywa na parze aż będą lekko miękkie (al dente). Na talerzu polej je łyżką oliwy.

Kolacje:
30 minut przed posiłkiem wypij świeżo wyciskany sok z warzyw lub owoców.
– grillowana pierś kurczaka, gotowana na parze fasolka szparagowa, sałata, sos vinegret. Aby przygotować pierś, umyj ją i pokrój w cieńsze kotlety. Wymieszaj je w misce z dodatkiem oliwy, przyprawy curry i łyżką ziół prowansalskich. Pozostaw w marynacie na 15 min, dopiero potem usmaż.
Gotowaną fasolkę wymieszaj z porwaną sałatą i sosem vinegret.
– dorsz gotowany na parze, surówka z kiszonej kapusty, marchwi i cebuli. Aby ryba była smaczna, zamarynuj ją pół godz. przed gotowaniem. Natrzyj rybę masłem, czosnkiem i obsyp koperkiem.
– kotlety z cieciorki, ogórek w sosie tzatziki. 200g cieciorki namocz na noc. Zmiksuj z połową małego pora, 2 ząbkami czosnku, łyżką kurkumy, i szczyptą chili i soli. Z powstałej masy formuj małe kotleciki i smaż na małej ilości tłuszczu przez ok. 8 min. z każdej strony. Ogórka posiekaj w plasterki, wymieszaj z filiżanką jogurtu naturalnego, łyżką posiekanego koperku i 1 ząbkiem czosnku przeciśniętego przez praskę. 

Nasza opinia

Program Fit for Life stworzony przez małżeństwo Diamondów jest godny uwagi. Pomaga schudnąć powoli, ale skutecznie dzięki temu, że zaopatruje organizm we wszelkie niezbędne składniki pokarmowe, nie wyklucza żadnych grup produktów i nie wiąże się z głodowaniem. Na tej diecie chudnie się ok. 0,5-2kg na tydzień. Smacznie, zdrowo, rozsądnie. Po więcej szczegółów zajrzyj do amerykańskiej książki „Fit for Life” lub jej polskiej adaptacji „Dieta życia” napisanej przez Maję Błaszczyszyn.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułAlkaliczna
Następny artykułZiemniaczana
Anna Kondratowicz
O urodzie piszę od ponad 15 lat (byłam wicenaczelną magazynu URODA, pisałam dla dwutygodnika VIVA!, prowadzę wydania specjalne PARTY Medycyna Estetyczna). iBeauty.pl powstało z potrzeby „bycia na swoim” i robienia tego, co kocham, czyli… pisania o urodzie :-) Uwielbiam testować kosmetyki! Jestem też współzałożycielką i redaktor naczelną portalu www.WirtualnaKlinika.pl o medycynie estetycznej. Można się ze mną skontaktować mailowo: redakcja@ibeauty.pl.