Eliminacyjna

Eliminacyjna

1472
0
PODZIEL SIĘ

Dieta eliminacyjna jest przeznaczona dla osób, które zaobserwowały u siebie objawy alergii pokarmowej, takie jak np. biegunki, bóle brzucha, wzdęcia oraz objawy skórne: wysypkę, różnego rodzaju krostki i zaczerwienienia. Czasem zaleca się ją również matkom karmiącym, które pragną zidentyfikować przyczynę dolegliwości występujących u ich dziecka. Na czym polega ta dieta i jak ją stosować?

Dieta eliminacyjna polega na wyłączeniu z jadłospisu produktu, który podejrzewamy o wywoływanie reakcji alergicznych. Ważne, by produkty odstawiać pojedynczo, na przynajmniej 2 tygodnie. W tym czasie powinniśmy czujnie obserwować odpowiedź organizmu (własnego lub dziecka karmionego mlekiem z piersi) i zwrócić szczególną uwagę na uciążliwe, występujące do tej pory objawy alergii. Jeśli po kilku dniach one ustąpią, oznacza to, że jesteśmy uczuleni na dany składnik. Jeśli tylko się zmniejszą, to warto kontynuować poszukiwania winowajcy, bo być może alergię wywoływał nie jeden składnik, a kilka.

Od czego zacząć eliminację pokarmów?

Oto najczęstsi winowajcy:
– mleko i jego przetwory – najczęściej powodują dolegliwości ze strony układu trawiennego, przewlekłe stany zapalne migdałków i zatok, grudki i wykwity ropne na twarzy i ciele
– jajka
– pszenica i inne produkty zawierające gluten
– cytrusy
– pomidory
– seler
– orzechy
–  kakao i słodycze je zawierające
– wołowina
– soja

Test prowokacji

W przypadku dzieci alergizujące produkty trzeba odstawić na co najmniej rok. Po tym czasie warto spróbować podać je dziecku ponownie w bardzo małej ilości, np. pół łyżeczki. Jest to tzw. test prowokacji i ma na celu sprawdzenie, jaka jest odpowiedź układu autoimmunologicznego. Dlatego należy bacznie obserwować malucha i sprawdzać, czy wciąż występują objawy alergiczne. Może się okazać, że alergia minęła i można znowu wprowadzić do diety dany składnik.

Kilka istotnych wskazówek

Dieta eliminacyjna wymaga dokładnego czytania etykiet i dociekania składu tego, co spożywamy. Jeśli ma być skuteczna i pomóc nam wyłonić pewnego winowajcę, musi wiązać się z bezwzględnym wykluczeniem „podejrzanych” produktów, a nie tylko zmniejszeniem ich ilości w codziennym menu. W przypadku, gdy już znajdziemy źródło naszej alergii, zadbajmy o wprowadzenie do diety produktów zastępczych o podobnej wartości odżywczej. Szczególnie wtedy, gdy alergia dotyczy dużych grup produktów, jak np. mleko i przetwory mleczne. W przypadku ich odstawienia, wprowadź produkty bogate w wapń, białko i witaminy z grupy B. Warto poradzić się lekarza, który podpowie, jakie funkcje pełni zazwyczaj dla organizmu produkt, który wykluczyliśmy oraz – jak go zastąpić.
Jeśli jesteś mamą i karmisz piersią – pamiętaj, że Twoja dieta powinna być różnorodna i w pełni zbilansowana. Nie warto wprowadzać diety eliminacyjnej bez potrzeby. Jedz wszystko to, co świeże i zdrowe. Dopiero, gdy zauważysz niepokojące objawy u maluszka, zastanów się nad możliwymi przyczynami leżącymi w Twojej diecie i zastosuj rozsądną eliminację. 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułW ciąży
Następny artykułAspirynowa
Anna Kondratowicz
O urodzie piszę od ponad 15 lat (byłam wicenaczelną magazynu URODA, pisałam dla dwutygodnika VIVA!, prowadzę wydania specjalne PARTY Medycyna Estetyczna). iBeauty.pl powstało z potrzeby „bycia na swoim” i robienia tego, co kocham, czyli… pisania o urodzie :-) Uwielbiam testować kosmetyki! Jestem też współzałożycielką i redaktor naczelną portalu www.WirtualnaKlinika.pl o medycynie estetycznej. Można się ze mną skontaktować mailowo: redakcja@ibeauty.pl.