Pomidorowa

Pomidorowa

1460
0
PODZIEL SIĘ

Jeśli lubisz pomidory oraz cierpisz na niedobór potasu lub szukasz smacznego sposobu na łagodne oczyszczenie organizmu, ta dieta może Ci się spodobać. Dodatkowo, zrzucisz na niej do 3kg w ciągu 10 dni. Poznaj zasady i jadłospis diety pomidorowej!

Jakich efektów możesz się spodziewać?

Pomidory są warzywem niezwykle bogatym w potas, który obniża ciśnienie krwi. Dodatkowo zawarty w nich likopen (szczególnie dotyczy to pomidorów gotowanych i z puszki) działa antynowotworowo i przeciwstarzeniowo, gdyż jest to silny antyutleniacz wymiatający z ciała wolne rodniki. Pozytywnie wpływa też na poziom cholesterolu LDL – obniża go i reguluje. Jednak to nie wszystko – kuracja pomidorowa polepszy stan cery oraz oczu ze względu na wysoką zawartość witaminy A. Sprawi także, że pozbędziemy się nadmiaru wody z organizmu oraz łagodnie oczyścimy jelita. Efekt będzie odczuwalny m.in. w postaci ubytku kilogramów – po 10 dniach diety waga może wskazać nawet 3kg mniej.

Dla kogo dieta pomidorowa?

Kurację pomidorową mogą stosować osoby zdrowe i z nadwagą. Nie jest natomiast odpowiednia dla młodzieży, kobiet w ciąży i karmiących oraz osób starszych ze względu na zbyt niską podaż energii (tylko 1000kcal dziennie!) i niedobory innych ważnych makro- i mikroskładników. Z tego samego względu nie może być stosowana przez dłużej niż 10 dni. Będzie natomiast dobrym startem do podjęcia odchudzania za pomocą odpowiednio zbilansowanej diety.

Zasady diety pomidorowej

Na czas diety wyrzuć z menu biały cukier, mąkę, wszelkie produkty przetworzone, fast-food, słodycze i słodkie napoje. Pij dużo wody niegazowanej oraz zielonej herbaty. Jeśli lubisz kawę, pij ją bez cukru i mleka.

Jadłospis na 5 dni
Dzień 1
Śniadanie: bułka grahamka, 2 grube plastry chudego twarogu (120g), 2 średnie pomidory, garść szczypiorku, sól.
II Śniadanie: jabłko
Obiad: 100g łososia wysmarowanego pesto upieczonego w folii aluminiowej (20 min w 180 stopniach), sałatka na bazie mixu sałat (dowolna ilość), z dodatkiem 1 dużego pomidora, ½ czerwonej cebulki i garści czarnych oliwek. Sałatkę polej łyżką oliwy z oliwek i łyżeczką miodu.
Podwieczorek: 2 mandarynki
Kolacja: zupa krem z pomidora i papryki na bazie bulionu warzywnego. 200g pomidorów sparz i obierz ze skórki, a następnie zagotuj w bulionie razem z 200g papryki. Po 10 minutach zmiksuj wszystko, przypraw naturalnymi ziołami, solą i pieprzem. Zabiel ½ szkl. jogurtu naturalnego. Podawaj z 3 łyżkami drobnego makaronu.

Dzień 2
Śniadanie: grahamka, pasta z 1 jajka na twardo, łyżki koncentratu pomidorowego, łyżki jogurtu nat., sól i pieprz.
II śniadanie: szklanka kefiru
Obiad: potrawka z udźca cielęcego. Przepis: 120g mięsa podsmaż z dodatkiem przypraw. Po chwili dodaj posiekaną cebulę, 4 duże pieczarki i ½ dużej cukinii i ½ czerwonej papryki. Na koniec wlej puszkę pomidorów pelati (200g) wraz z zalewą. Gotuj wszystko ok 15 min. Podawaj z kaszą pęczak (3/4 szkl.)
Podwieczorek: 200g bakalii bez dodatku cukru (orzechy i suszone owoce)
Kolacja: sałatka z mixu sałat, 2 małych pomidorów, 5 kostek sera feta, ½ ogórka i 1/3 cebuli, polana łyżką oliwy z dodatkiem ziół prowansalskich.

Dzień 3
Śniadanie: jajecznica z 2 jaj na łyżce masła klarowanego, podana z 1 pomidorem, 2 łyżkami natki pietruszki i przyprawami. Do tego 2 kromki chrupkiego pieczywa.
II śniadanie: 1 grejpfrut
Obiad: makaron z tuńczykiem. Przepis: 50g razowego makaronu ugotuj al dente i wymieszaj z puszką tuńczyka w kawałku w sosie wł., 1 dużym pomidorem pokrojonym w plastry, garścią świeżych liści bazylii i 5 czarnymi oliwkami. Polej łyżką oliwy z oliwek, dodaj pieprz i sól.
Podwieczorek: 1 szkl. borówek amerykańskich
Kolacja: sałatka z gotowanym kurczakiem. Przepis: 100g piersi kurczaka ugotuj w bulionie warzywnym, pokrój w plastry. Ułóż w misce na wymieszanych różnych rodzajach sałat. Dodaj 4 plastry suszonego pomidora z oleju pokrojone drobno. Skrop wszystko łyżką oliwy z oliwek i sokiem z ½ cytryny.

Dzień 4
Śniadanie: serek wiejski light (150g) wymieszany z łyżeczką ziół prowansalskich, 2 kromki pieczywa razowego, łyżka masła, 1 duży pomidor.
II śniadanie: mały jogurt nat. (125g), wymieszany z łyżką ziaren słonecznika i łyżką suszonej żurawiny.
Obiad: mintaj w sosie pomidorowym. Przepis: 100g filetu z mintaja oprósz solą, natrzyj roztartym ząbkiem czosnku i usmaż na patelni na łyżce oliwy. Gdy ryba będzie gotowa, zdejmij ją, a na patelnię wsyp 1 małą pokrojoną cebulkę i 1 pomidora, wcześniej sparzonego i obranego ze skórki. Podsmażaj 5-10 minut, a następnie zmiksuj na gładki sos. Rybę polaną sosem podaj ze szklanką ugotowanego ryżu basmati oraz szklanką surówki przygotowanej z kapusty kiszonej, cebuli, marchewki oraz łyżki oliwy.
Podwieczorek: szklanka świeżego soku pomidorowego
Kolacja: koktajl z banana, ½ awokado, garści truskawek świeżych lub mrożonych oraz małego jogurtu nat. (125g) (zmiksuj wszystko razem).

Dzień 5
Śniadanie: bułka grahamka, łyżka masła, 2 duże plastry szynki z indyka, 1 duży pomidor, 2 łyżki szczypiorku.
II śniadanie: małą butelka kefiru nat.
Obiad: pierś kurczaka w pomidorowej salsie. Przepis: 120g piersi kurczaka pokrój na małe kawałki i wrzuć na gorącą patelnię, dodaj 2 łyżki oliwy. Dorzuć 1 posiekaną cebulkę i 2 pomidory obrane ze skórki, pokrojone w kostkę. Dodaj zmiażdżony ząbek czosnku, pieprz i sól. Podsmażaj wszystko, aż mięso będzie gotowe. Podawaj ze szklanką ugotowanej kaszy gryczanej oraz sałatką z mixu sałat, ½ papryki, ½ cebulki czerwonej i ½ szklanki jogurtu nat. Danie posyp na talerzu garścią posiekanych liści świeżej bazylii.
Podwieczorek: jabłko
Kolacja: sałatka z 8 pomidorków koktajlowych, 8 czarnych oliwek, garści orzechów włoskich oraz 5 małymi kulkami sera mozzarella. Polej 2 łyżkami sosu balsamico.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułLukoszka
Następny artykułPrzy anemii
Anna Kondratowicz
O urodzie piszę od ponad 15 lat (byłam wicenaczelną magazynu URODA, pisałam dla dwutygodnika VIVA!, prowadzę wydania specjalne PARTY Medycyna Estetyczna). iBeauty.pl powstało z potrzeby „bycia na swoim” i robienia tego, co kocham, czyli… pisania o urodzie :-) Uwielbiam testować kosmetyki! Jestem też współzałożycielką i redaktor naczelną portalu www.WirtualnaKlinika.pl o medycynie estetycznej. Można się ze mną skontaktować mailowo: redakcja@ibeauty.pl.