Przy dnie moczanowej

Przy dnie moczanowej

1333
0
PODZIEL SIĘ

Dna moczanowa to jedno z tych schorzeń, przy których dieta może zdziałać cuda i na zawsze zlikwidować problem z bolącymi stawami czy paluchami stóp. Przeczytaj, czym charakteryzuje się podagra i jak wyleczyć ją poprzez odpowiednie odżywianie!

Zaczyna się niewinnie – podczas badań krwi okazuje się, ze wzrosło stężenie kwasu moczowego we krwi. Ponieważ nic nie boli, pacjent zazwyczaj nie przywiązuje wagi do problemu. Aż nagle zaczynają się pojawiać bóle w stawach, które miewają poziom nasilenia niemożliwy do wytrzymania. Trwają od kilku dni do nawet 4 tygodni. Dlaczego tak boli? W torebkach stawowych krystalizują się cząsteczki moczanu sodu. Kryształki są twarde, ostre i niszczą okoliczne tkanki. Jeśli na tym etapie rozwoju choroby nie zostaną wdrożone odpowiednie zmiany w odżywianiu, dna moczanowa przybierze postać przewlekłą.

Jakie jedzenie może wywołać dnę moczanową?

Winne są puryny (przekształcają się w kwas moczowy)  i produkty zakwaszające organizm. Gdzie są obecne?:

  • w wędlinach, kiełbasach i mięsie: cielęcinie, jagnięcinie, podrobach, dziczyźnie
  • w sosach, zupach i wywarach mięsnych
  • w rybach: karpiu, flądrze, łososiu, makreli, soli, szczupaku, linie, szprotkach wędzonych, sardynkach, śledziach, krewetkach, pstrągu
  • w warzywach strączkowych, kapustnych oraz w groszku, kukurydzy, porze, papryce, jarmużu, szczawiu, szpinaku, rabarbarze
  • w grzybach – pieczarki, boczniaki, prawdziwki
  • w bananach, melonach
  • w serkach topionych i tłustym twarogu
  • w mocnym kakao, herbacie i kawie

Dodatkowo należy też odstawić alkohol, konserwy, pieprz, musztardę, marynaty, ostre przyprawy i czekoladę. Korzystnie na przebieg choroby wpłynie tez rezygnacja z papierosów.
Jeśli chodzi o przygotowywanie potraw  unikajmy smażenia i pieczenia w tłuszczu, najlepiej jest gotować i blanszować składniki.

Na czym oprzeć jadłospis?:

  • głównym źródłem białka, którego dotąd dostarczało mięso, będzie teraz nabiał: mleko i jego kwaśne przetwory, chudy twaróg i serek wiejski
  • węglowodany: białe i ryżowe pieczywo, ryż, ziemniaki, makarony
  • warzywa: buraki, cebula, chrzan, pomidory, rzodkiew, cukinia, kapusta kiszona, kapusta pekińska, marchew, ogórki, różne rodzaje sałat
  • owoce: jabłka, pomarańcze, truskawki, winogrona, wiśnie, czereśnie, ananas, agrest, brzoskwinie, gruszki, kiwi, maliny, porzeczki,
  • ziarna i orzechy
  • miód, dżemy

Bardzo ważne jest picie wody niegazowanej – minimum 2l dziennie. Dodatkowo zalecane są też naturalne soki warzywne i owocowe oraz herbatki ziołowe i owocowe.

W ograniczonych ilościach można jeść także:

  • masło, śmietanę
  • wołowinę (oprócz rostbefu), wieprzowina (oprócz karkówki) i drób
  • dorsza, flądrę i lina.