JAK UNIKNĄĆ EFEKTU JOJO?

JAK UNIKNĄĆ EFEKTU JOJO?

441
0
PODZIEL SIĘ

Efekt jojo pojawia się po stosowaniu restrykcyjnych głodówek  lub diet ubogich w składniki odżywcze i o zaniżonej kaloryczności (poniżej 1400 kcal). 

Oto najważniejsze przyczyny gwałtownego przybierania na wadze po diecie oraz wskazówki, jak uniknąć efektu jojo: 

  • Spowolnienie metabolizmu.

Już jednodniowe głodówki przestawiają organizm na powolniejsze spalanie kalorii. Obniżenie kaloryczności diety o 30% (500-1000 kcal) skutkuje obniżeniem tempa metabolizmu średnio aż o 13%! Dlatego nie warto odchudzać się poprzez drastyczne ograniczanie jedzenia. Chudnij stopniowo, np. co tydzień zmniejszając kaloryczność o 100 kcal. Zapomnij o głodówkach.

  • Brak aktywności ruchowej.

Sport wspomaga tempo przemiany materii. Przyspieszone bicie serca powoduje większy pobór tlenu i w konsekwencji – spalanie energii. Koniecznie włącz aktywność ruchową, jeśli nie chcesz ponownie przytyć. Rozruszaj spowolniony dietą metabolizm poprzez sport!

  • Niedożywienie tkanek.

Restrykcyjne diety narażają ciało na poważne niedobory składników żywieniowych. Organizm coraz bardziej pragnie „nadrobić” straty i podpowiada ci, byś czym prędzej dostarczyła tkankom pożywienia! Skutkiem są niekontrolowane napady obżarstwa i podjadanie. Zadbaj więc o to, by twoja dieta była różnorodna i dostarczała organizmowi niezbędnych makro- i mikroelementów, soli mineralnych i witamin. Traktuj swoje ciało z szacunkiem, a ono odwdzięczy się zdrowiem i piękną sylwetką. Jeśli masz trudność w skomponowaniu diety, która będzie zdrowa i zadziała odchudzająco, wybierz się do dietetyka.

  • Umysł dąży do przyjemności.

Nasza psychika nie lubi ograniczeń, kontrolowania i stresu, które często towarzyszą dietom. Nakazy i restrykcje rodzą bunt umysłu, który z natury dąży do przyjemności. Trudno jest wygrać siłą woli z wewnętrznym głosem, który ma ochotę na wszystko to, czego tak rygorystycznie mu odmawiałaś. Dlatego, jeśli decydujesz się na dietę, dobierz ją tak, by była smaczna i przyjemna w stosowaniu. Pozwalaj sobie na drobne przyjemności. Nie rezygnuj z czekolady, jeśli do tej pory ją uwielbiałaś. Ograniczaj jej ilość stopniowo, spróbuj odmian wysokiej jakości i z większą zawartością kakao. Zachowasz to, co kochasz, jednocześnie pozostając w zgodzie ze sobą i ze zdrowymi zasadami żywienia.

Odpowiedziała: Kasia Mężyk