ZDROWE ZĘBY A ODŻYWIANIE DZIECKA

ZDROWE ZĘBY A ODŻYWIANIE DZIECKA

5391
0
PODZIEL SIĘ

Aby zęby dziecka były zdrowe i mocne, nie wystarczy ich mycie. Wpływ na to mają regularne wizyty kontrolne u dentysty, ale także odpowiednia dieta! Sprawdź, co warto podawać dziecku do jedzenia, by cieszyło się zdrowymi zębami!

flickr.com

O zęby dziecka można dbać już w trakcie ciąży.

Dbanie o zdrowe zęby swojego dziecka każda mama powinna rozpocząć jeszcze w okresie ciąży. Naukowcy twierdzą bowiem, że dieta przyszłych mam ma duży wpływ na rozwój uzębienia dziecka. Deficyt wapnia, witaminy D i A, białka czy niedostateczna podaż kalorii pomiędzy 14. a 18. tygodniem ciąży, może skutkować wadami i chorobami zębów, zarówno mlecznych, jak i stałych.

Ponadto, jak udowodniono w wielu badaniach naukowych, istnieje zależność między złym stanem zdrowia jamy ustnej kobiet ciężarnych a negatywnymi skutkami, takimi jak niska masa urodzeniowa dziecka, czy przedwczesny poród.

Cukier krzepi, ale nie zęby

Cukier słusznie zasłużył sobie na miano największego wroga zębów. Wprawdzie nie uszkadza tkanek twardych, ale jest pożywką dla bakterii odpowiedzialnych za próchnicę. Co ważne, to nie ilość spożywanego cukru wpływa na zdrowie zębów, a czas podczas którego cukier ma kontakt z zębami. Dlatego, oprócz ograniczenia węglowodanów w diecie, warto dla zdrowia zębów dzieci, wyznaczać im czas na jedzenie słodyczy raz na dzień, lub najlepiej raz w tygodniu. Jednorazowe zjedzenie paczki słodyczy jest wciąż zdrowsze dla dziecięcych zębów niż ciągłe podjadanie. Powinniśmy też unikać podawania dzieciom tych produktów, które przylegają do zębów, czyli np. cukierki, ciasta, chrupki czy nawet białe pieczywo. Warto też wiedzieć, że istnieją słodycze o działaniu przeciwpróchniczym. Do takich należy ciemna czekolada bez cukru, z dużą zawartością kakao, i to właśnie ją należy podsuwać dzieciom, gdy proszą o coś słodkiego. Również picie kakao może wzmocnić szkliwo dziecięcych zębów, ale tylko pod warunkiem, że sięgniemy po prawdziwe kakao bez dodatku cukru, zawierające jak najwięcej właściwości surowego ziarna kakaowca.

Siła wapnia, fluoru i witamin

Za mocne szkliwo zębów odpowiada wapń i dlatego w dziecięcej diecie nie powinno zabraknąć tego pierwiastka. Dobrze przyswajalny wapń znajdziemy w mleku, przetworach mlecznych (jogurt, ser, maślanka, kefir), konserwach rybnych i rybach wędzonych wraz z ościami. Nie znajdziemy niestety dobrze przyswajalnego wapnia w produktach pochodzenia roślinnego, dlatego wegetarianie i osoby uczulone na mleko, powinny regularnie zażywać suplementy diety dostarczające wapń w odpowiedniej ilości. Należy też uważać na to, aby nie dostarczyć organizmowi zbyt dużej dawki pierwiastka, gdyż nadmiar wapnia może zaburzyć gospodarkę mineralną.

Aby wzmocnić zęby dziecka, warto wzbogacić jego dietę w produkty zawierające witaminę D, która pomaga przyswajać wapń i fosfor oraz reguluje mineralizację szkliwa. Witamina D znajduje się w produktach pochodzenia zwierzęcego, a także w tłustych rybach (makrela, łosoś, tuńczyk, śledź, halibut) i przetworach mlecznych.

Za zdrowe dziąsła odpowiada witamina A, którą znajdziemy w rybach, jajkach, żółtym serze, maśle, marchwi, zielonych warzywach i owocach pestkowych (wiśnie, śliwki, morele, brzoskwinie). Witamina ta działa bakteriobójczo i zmniejsza ryzyko wystąpienia próchnicy , natomiast witamina C wzmacnia drobne naczynia krwionośne i zwiększa odporność na infekcje. Dzieci w których dietach nie brakuje witaminy C, nie muszą obawiać się chorób dziąseł. Dla przypomnienia, witaminę C znajdziemy w warzywach (brokuły, kalafior, kalarepa, kapusta, liście pietruszki i czerwona papryka), owocach (truskawki, poziomki, czarna porzeczka i owoce dzikiej róży) i w ziemniakach.

1. Unikaj częstego podawania dziecku soków i napojów (zarówno zimnych, tak i ciepłych) zawierających cukier. Staraj się, aby napoje słodzone Twoje dziecko piło przez słomkę, gdyż jest to bezpieczniejsze dla jego zębów.

2. Unikaj oblizywania smoczków, sztućców oraz jedzenia wspólnymi sztućcami.

3. Zniechęcaj dziecko do lizania lizaków i ssania landrynek, aby nie narażać zębów na długotrwały kontakt z cukrem.

4. Zachęcaj do spożywania zdrowych przekąsek, takich jak warzywa i owoce.

5. Ograniczaj spożywanie próchnicotwórczych produktów tylko do czasu posiłków głównych i szczotkuj zęby dziecka minimum 2 razy dziennie.

6. Podawaj dziecku „bezcukrowe” słodycze.

tekst: Oral-B Stages „Higiena jamy ustnej u dzieci”