Każdego dnia, 75% odczuwanych emocji jest wywołanych zapachem. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Rockefellera pokazuje, że w krótkim okresie zapamiętujemy zaledwie 1% tego, czego dotykamy, 2% tego, co słyszymy, 5% tego, co widzimy, 15% tego, co smakujemy, natomiast 35% tego, czego doświadczymy zmysłem powonienia. Wprowadzenie unikalnego, przyjemnego zapachu do sklepu to najlepszy sposób na nawiązanie pozytywnej relacji z klientami i wyróżnienie się wśród konkurencji.
Zwiększenie sprzedaży w sklepie z ubraniami
Badania wykazały, że marketing zapachowy może zwiększyć sprzedaż w sklepach detalicznych o 11% i zwiększyć zadowolenie klientów o 20%.
Dwa badania przeprowadzone przez Rutgers University miały na celu sprawdzenie, czy zapach otoczenia może poprawić zapamiętywanie produktów. Zapach otoczenia poprawia zdolność uczenia się i rozpoznawanie zarówno popularnych, jak i nieznanych marek.
Klienci chętniej i dłużej przebywają w sklepach, w których unosi się przyjemny aromat.
Zastosowanie aromamarketingu utrwali brand w pamięci kupujących, zwiększając tym samym ich retencję i lojalność wobec konkretnej marki.
Jakie zapachy przyniosą najwięcej korzyści w sklepie odzieżowym?
Gdy klient wkracza do sklepu, zapach natychmiast przyciąga jego uwagę i wywołuje specyficzne skojarzenia. W przypadku marki o określonym charakterze, zapach powinien być dobrany tak, aby go odzwierciedlać. Na przykład, sklep o modnym i ekskluzywnym wizerunku może korzystać z luksusowych, delikatnych aromatów, które tworzą atmosferę elegancji i prestiżu. Z kolei sklep skierowany do młodzieży powinien wybrać energetyczne i świeże zapachy, które pobudzają pozytywne emocje i pasują do ich stylu życia.
- Aromaty kwiatowe, takie jak róża czy jaśmin, zachęcą kupujących do pozostania w Twoim sklepie dłużej
- Zapachy o nucie skórzanej i zamszowej wywołają poczucie luksusu i bogactwa
- Lawenda działa relaksująco
- Woń świeżego prania zapewnia odczucie rześkości i czystości
- Wanilia wprawia w dobry, pozytywny nastrój
Ponadto, naukowcy z Washington State University dowiedli, że proste zapachy są silnymi motywatorami, jeśli chodzi o wydatki. Dzieje się tak, ponieważ niezłożone zapachy, takie jak cytrusy i sosna, nie absorbują przetwarzania umysłowego kupującego i nie rozpraszają jego uwagi skupionej na wyborze produktów. Natomiast słodkie, zmysłowe aromaty usypiają czujność i sprawiają, że klienci nie analizują cen tak bacznie.
Dobrze dobrany zapach może także pobudzać konsumentów do dłuższego pozostawania w sklepie. Badania pokazują, że przyjemny zapach może wpływać na nasze samopoczucie i stymulować zakupowe impulsy. Odpowiednio dobrane aromaty mogą skutecznie zwiększyć atrakcyjność sklepu i wpływać na decyzje zakupowe klientów.
Budowanie zaufania
Zapach ma ogromny wpływ na to, jak odbieramy konkretne miejsce. Istotnym zatem jest, aby pozbyć się wszystkich niepożądanych i przykrych woni, a także zapewnić klientom wrażenie czystości sklepu. Aromat cytryny, nuty morskie, utożsamiane są z porządkiem. W sklepie odzieżowym, gdzie klienci mają bezpośredni kontakt z ubraniami, jest to niezwykle ważne, by mieli poczucie, że jest higienicznie.
Według badania konsumentów detalicznych, przeprowadzonego przez M/A/R/C Research i National In-Store, 14 procent uczestników stwierdziło, że jeśli będą postrzegać sklep jako brudny, nie wróci do niego ponownie. Około 29 procent konsumentów stwierdziło, że wróci do sklepu, który odbierze jako nieczysty, tylko jeśli będzie to absolutnie konieczne.
Według Randy’ego Wahla, starszego wiceprezesa M/A/R/C: „Oczywiście czystość jest ważnym elementem doświadczenia konsumenta. Ma to bezpośredni wpływ na wysokość wydatków, jakie może przechwycić sprzedawca”.
Skuteczny aromamarketing
Wykorzystaj pełen wachlarz możliwości aromamarketingu dzięki dyfuzorowi iFresh Globe. Dyfuzor olejków zapachowych- z możliwością przytwierdzenia do sufitu- równomiernie rozprowadzi zapach w całym pomieszczeniu. Jest dyskretne, a miejsce zawieszenia sprawi, że unikniemy jego kradzieży. To urządzenie sprawdzi się zarówno w małych jak i bardzo przestronnych wnętrzach.