Strona główna MODA KOLAŻE I STYLIZACJE LUKSUS. DLACZEGO STRACIŁ BLASK?

LUKSUS. DLACZEGO STRACIŁ BLASK?

0

Kiedy sięgałam po tą książkę, już wiedziałam, że wzbudziła ona wiele kontrowersji na Zachodzie, a jej autorka – znana dziennikarka Dana Thomas – miała przez nią niemałe kłopoty w środowisku modowym. Powód? To, co w niej opisała, burzy powszechny obraz „wielkiego świata mody”. Właśnie dlatego ta książka jest tak ciekawa i pouczająca jednocześnie. Polecam nie tylko fashionistkom.

Tekst: Karolina Witecka

Książka, Luksus - dlaczego stracił blask, Dana ThomasKażda z nas (choćby podświadomie) marzy o kupowaniu markowych ubrań, butów czy torebek. Autorka książki zastanawia się, na czym polega fenomen brania kredytów na zakup nowej torby od Vuittona czy butów Gucci. Chęć posiadania drogich rzeczy często zagłusza nam pytanie: „Ale po co mi to?”. No właśnie, czy zastanawiałyście się kiedyś, na czym polega fenomen „przymusu” kupowania drogich rzeczy?

„Luksus. Dlaczego stracił blask?” to doskonała publikacja dla tych wszystkich, których interesuje moda oraz dla tych, których ciekawią historie największych gigantów modowych – firm dyktujących zasady na światowych rynkach. Dana Thomas ukazuje, jak wiele zmieniło się na przestrzeni kilkudziesięciu lat w świecie biznesu modowego i jak bardzo wielka jest ludzka chęć posiadania luksusowych rzeczy, o których tak naprawdę nic nie wiemy. A to, czego dowiesz się z tej książki nt. luksusowych towarów i ludzi zarządzających wielkimi korporacjami modowymi wprowadzi cię w osłupienie – gwarantuję!

Autorka między innymi ukazuje, jak wiele firm luksusowych straciło swoją autonomie i sprzedało się wielkim koroporacjom. Tylko kilka europejskich domów mody zachowuje niezależność, będąc w rękach prywatnych właścicieli: Sonia Rykiel we Francji, Giorgio Armani, Versace, Dolce & Gabbana we Włoszech. Armani, zapytany dlaczego tak się dzieje, odpowiada: „Mogę sobie pozwolić na to, żeby w środku nocy pójść do pracowni i zmienić, co mi się podoba, bez opowiadania się jakiemuś inwestorowi, nieznającemu się na niczym oprócz pieniędzy". Autorka dotarła do szefów wielkich korporacji, do robotników w fabrykach, do posiadaczy starych fortun oraz stałych nabywców luksusowych dóbr – ich spostrzeżenia są często naprawdę zaskakujące.

Polecam tę książkę jako lekturę na wieczory w domowym zaciszu, wakacje, do autobusu lub – jak zasugerował Jay Alexander (sędzia w programie America’s Next Top Model) – na pokaz mody, kiedy wszystko się opóźnia;-)!

Książkę wydało Wydawnictwo Muza SA (39,99 zł)