Tak jak wiele z nas pakuje zakupy w biodegradowalne torby wielokrotnego użytku, tak coraz więcej producentów stara się, by ich kosmetyki, oprócz ekoformuły, miały również ekologiczne opakowania.
tekst: Kasia Kosieradzka
Okazuje się, że opakowania produktów kosmetycznych mogą być w pełni ekologiczne! Jak to jest możliwe?
1. Naturalne materiały
Z pewnością nie raz dziwnie się czułaś, wyrzucając opakowania po zużytych kosmetykach. Warto wiedzieć, że dziś wiele z nich może być poddanych procesowi recyklingu – szukaj na nich symbolu PET, czyli trójkąta z cyfrą 1 w środku. Poza tym producenci plastikowe opakowania zastępują na przykład szklanymi.
Dotyczy to także kartoników, w które pakowane są kosmetyki – obecnie spotkasz opakowania wykonane z juty, skóry ryby czy też kauczuku. Przykładowo firma Oceanic kosmetyki z linii AA ECO pakuje w kartoniki wykonane z bezdrzewnego papieru, zrobionego z trzciny, lnu i konopii!
2. Roślinny tusz
Nie chodzi tu o maskarę do rzęs, a o tusz do druku 🙂 Już teraz marki, takie jak Farouk czy Sanoflore używają roślinnego (np. sojowego) tuszu do drukowania ulotek dołączanych do kosmetyków.
3. Brak ulotek!
Na rynku obecne są też kosmetyki, które świetnie „radzą sobie” bez ulotek, a to dlatego, że informacje o tym, jak należy stosować produkt są umieszczone na opakowaniu kosmetyku lub na wewnętrznej stronie kartonika, tak jak w przypadku kremu Inositol Vegetal Yves Rocher. Usunięcie ulotek z tego kosmetyku pozwoliło na zaoszczędzenie pięciu ton papieru rocznie!
4. Opakowania wielokrotnego użytku!
Dlaczego nie? Marka Fridge proponuje swoim konsumentom następujące rozwiązanie – za każde odesłane szklane opakowanie kosmetyku marki osoba otrzymuje 4 punkty-kwiatki, a po uzbieraniu odpowiedniej puli czeka na nią kosmetyczny upominek.
Podobnie jest z perfumami – dzięki wkładom uzupełniającym możesz samodzielnie napełnić flakon zapachu Midnight Pearl Oriflame czy Flower by Kenzo, a opakowanie oddać do recyklingu!
od lewej: 1.1 Face the Cream – różany krem w szklanym słoiczku, który marka może ponownie wykorzystać (Fridge, 210 zł/50 g), Krem Przeciwzmarszczkowy z Olejem z Dzikiej Róży, przeznaczony dla skóry zestresowanej z oznakami starzenia – opakowanie podlega w 100% recyklingowi, a kartonik kosmetyku wykonano z bezdrzewnego papieru (AA ECO, 39,90 zł/50 ml), wkład uzupełniający zapachu Midnight Pearl – jego opakowanie również można przetworzyć (Oriflame, EDP, 89 zł/50 ml)
5. Mniejsze i lżejsze
Niektóre marki (przykładowo Unilever czy Dove) robią wszystko, by zmniejszyć ilość odpadów – jak się okazuje, by to osiągnąć, wystarczy przykładowo zmiana kształtu butelki kosmetyku!