To, że samolot się unosi zawdzięczamy prawom aerodynamiki. Budowa samolotu a dokładnie skrzydła samolotu, umożliwia wzniesienia się w powietrze.
Jak lata samolot?
Przede wszystkim z istotnych składowych tego układu jest nachylenie skrzydeł w stosunku do opływających je mas powietrza, zwane kątem natarcia.
Powietrze przy spotkaniu z powierzchnią skrzydła zmienia kierunek przepływu. Stosując tu uogólnioną drugą zasadę dynamiki (przyśpieszenie jest wprost proporcjonalne do siły a odwrotnie proporcjonalne do masy – im szybciej porusza się obiekt, tym łatwiej mu się wznieść) uznaje się, że siła powietrza działa w dół, zatem zgodnie z trzecią zasadą dynamiki (jeżeli na ciało działa jakaś siła, to następuje równa reakcja) reakcją jest powstanie siły nośnej.
Innymi słowy, rozpędzona masa powietrze działa na skrzydło, odbija się i „leci” w dół. Reakcją jest podnoszenie się ciała, czyli skrzydła wraz z całym samolotem. Po prostu powstaje siła po drugiej stronie skrzydła o przeciwnym zwrocie. Ma tu też znaczenie różnica ciśnień, jakie wstępują w różnych miejscach powierzchni skrzydła samolotu. Od dołu jest większe.