JAK KORZYSTAĆ Z SAUNY?

JAK KORZYSTAĆ Z SAUNY?

1278
0
PODZIEL SIĘ
Sauna dla zdrowia

Znana od wieków i od wieków stosowana. Sauna – idealny sposób na zdrowie, dobre samopoczucie i relaks.

Przedstawiamy dwa najpopularniejsze rodzaje saun i podpowiadamy, jak z nich korzystać.

Sauna sucha charakteryzuje się bardzo wysoką temperaturą (85°-90°, nawet do 120°C)  i niską wilgotnością (10%). Przebywając w suchej saunie, już po paru minutach pojawia się pot, temperatura skóry podnosi się do 40°, a wewnątrz organizmu podnosi się o 1°, przypominając środowisko gorączki. Warunki panujące w saunie suchej możemy określić, jako gorące suche.

Sauna parowa/ łaźnia parowa/ rzymska przypomina bardziej klimat tropikalny, czyli wilgotność 100%, a temperatura, jaka tam panuje to 45° -55°C (poprzez wysoką wilgotność, odczuwamy ją jak wyższą). W saunie parowej następuje szybsze przegrzanie organizmu, ponieważ ciało nie jest w stanie oddawać wody. Aby pobudzić krążenie, możemy się smagać witkami brzozowymi, które znajdują się w większości saun parowych.

 Jak się przygotować?

  • nie jedz na 2 godziny przed korzystaniem z sauny, nie korzystaj z sauny po spożyciu alkoholu, czy w stanie ogólnego wyczerpania
  • przed udaniem się do sauny należy wymyć ciało i włosy z użyciem środka myjącego
  • wytrzuj i wysuszyć się dokładnie, a włosy ochroń ręcznikiem – dotyczy to szczególnie sauny suchej, ponieważ wchodząc tam, ciało musimy mieć suche
  • do sauny suchej zabierz ze sobą ręcznik, na którym będziesz siedzieć. Jest to o tyle ważne, że zapobiegniemy poparzeniom, a także zadbamy o higienę desek

Jak poprawnie korzystać z sauny?

Przede wszystkim bez odzieży, całe ciało skorzysta wtedy z dobrodziejstw sauny, a i zapobiegniemy odparzeniom i ewentualnym reakcjom ciała na kontakt z materiałem, z jakiego zrobione są kostiumy kąpielowe (w szczególności dotyczy to sauny suchej). Jednak dla większości osób przebywanie w tzw strefie nagości jest krępujące, dlatego w większości saun, panują komfortowe warunki (półmrok). Jeśli wybierasz się do sauny po raz pierwszy, dopytaj o strefy nagości, w niektórych miejscach zorganizowano seanse sanunowania tylko dla pań, lub godziny nagości są wyznaczone.

Czas, jaki możemy bezpiecznie przebywać w saunie to  8-12 minut (sucha) i 15-20 ( parowa). Następnie wychodzimy i schładzamy się. Róbmy to powoli i uważnie, zaczynając od stóp, polewajmy się letnią wodą, do odczucia komfortowego chłodu. Nie należy nagle obficie oblewać się zimną wodą lub wskakiwać do basenu. Schładzanie powinno trwać tyle, ile pobyt w saunie. Czyli schładzamy się wodą (np. pod prysznicem), po czym wycieramy i odpoczywamy na leżakach, popijając wodę. Dobrze jest wykonać 3 takie serie – wejście do sauny + schładzanie i odpoczynek. Pamiętajmy jednak, że po każdym schłodzeniu, aby wejść do sauny suchej musimy się dokładnie wysuszyć! Ważne – obserwujmy reakcje naszego organizmu. Jeśli w trakcie pobytu w saunie, poczujemy się źle, słabo, natychmiast wyjdźmy.

Coraz więcej ośrodków spa, które w swojej ofercie posiadają sauny, przygotowuje dla klientów rytuały/ seanse, tzw sauna events, które prowadzi wykwalifikowany sauna master. Mamy wtedy możliwość spędzić kilka chwil wśród niezwykłych aromatów i doznań.

Każdy kiedyś zaczynał, nawet przygody z saunowaniem, dlatego nic nie szkodzi, jeśli na początku nie będziemy obeznani z zasadami panującymi w danym miejscu. Starajmy się jednak nie zakłócać spokoju i wypoczynku innym. Tak tak, istnieje coś takiego, jak saunowy savoir vivre!

Korzystanie z sauny ma swoje zalety – można powiedzieć, że niejako gimnastykuje układ krwionośny (wysoka temperatura rozszerza naczynia krwionośne, a niska je zwęża), poprawia naszą odporność, pomaga łagodzić bóle mięśniowe, oczyszcza organizm z toksyn. Oczywiście należy mieć tez na uwadze przeciwwskazania, a są nimi m.in. niewydolność krążenia, ciąża, nowotwory, stany gorączkowe, przemęczenie tak fizyczne, jak i psychiczne. Do sauny nie wolno wchodzić pod wpływem alkoholu, narkotyków czy innych środków odurzających.

Aztecy uważali sauny za miejsce święte. Stwórzmy i my rytuał z sauną w roli głównej, dla poprawy naszego zdrowia, kondycji i ogólnego samopoczucia.