Strona główna DIETA I ZDROWIE ĆWICZENIA I RELAKS RUCH W ROZWOJU DZIECKA

RUCH W ROZWOJU DZIECKA

0

Katarzyna Sempolska, ekspert Instytutu Pampers, opracowała program ćwiczeń dla mam z dziećmi. Program zabawy ruchowej przeznaczony dla maluchów nie wymaga skomplikowanego sprzętu, a jedynie takich elementów jak: kocyk, gumowa piłka do masażu z kolcami oraz dziecięca kołderka.

oprac. Kasia Kosieradzka

Ruch to zdrowie!

Ruch już od pierwszych miesięcy życia dziecka odgrywa kluczową rolę w jego prawidłowym rozwoju. Pomaga nabyć umiejętności poznawcze, pozytywnie wpływa na ogólną motorykę oraz rozbudowuje układ mięśniowy, niezbędny do tego, by dziecko mogło raczkować, samodzielnie wstawać, siadać i w końcu chodzić. Co więcej, ruch wspiera prawidłowy rozwój mózgu, a także stymuluje kształtowanie się układu nerwowego. Kiedy dzieci raczkują, w wyniku naprzemiennej pracy rąk i nóg, rozwijają się połączenia między półkulami mózgowymi, co w konsekwencji  pozwala doskonalić koordynację ruchową. Dlatego tak ważne jest inicjowanie aktywności ruchowej maluszka, która wspomoże jego prawidłowy rozwój.

Prezentowane ćwiczenia są przeznaczone są dla rodzica i dziecka w wieku od ok. 1,5 roku. Głównym założeniem tej metody jest wspomaganiu rozwoju psychoruchowego poprzez rozwijanie:

  • świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego
  • świadomości przestrzeni i działania w niej
  • dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu

Udział w ćwiczeniach razem z rodzicem ma na celu stworzyć dziecku okazję do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i w związku z tym możliwości ruchowych. 

Przykładowe ćwiczenia

Uwaga: przed rozpoczęciem zabawy z maluszkiem należy upewnić się, że podłoga jest czysta i nie ma na niej żadnych małych przedmiotów, które dziecko mogłoby włożyć do buzi.

  • Ćwiczenie „Bujanie na plecach”

Siadamy w siadzie płaskim, a dziecko staje za naszymi plecami – wtedy chwytamy malucha za nadgarstki. Pochylamy się do przodu i jednocześnie unosimy dziecko na swoich plecach. Powtarzamy to ćwiczenie do momentu, do którego sprawia dziecku radość.

  • Ćwiczenie „Hops do góry”

W pozycji stojącej chwytamy malucha pod bokach ciała. Teraz energicznie podnosimy je do góry, a opuszczając – dajemy mu całusa. Wykonujemy 10 powtórzeń tego ćwiczenia.

Jagna

ćwiczenie prezentuje Jagna Marczułajtis – znana snowboardzistka i mama 2-letniej Igi

  • Ćwiczenie „Tik – tak”

Stojąc w lekkim rozkroku, pochylamy się, chwytamy dziecko pod paszki i unosimy je nad ziemię. Następnie kołyszemy na boki i podnosimy do góry do rytmu wypowiadanego wierszyka. Ćwiczenie to stymuluje układ przedsionkowy odpowiedzialny za utrzymanie równowagi i koordynację ruchową.

Tik-tak tik-tak zegareczkiem jestem ja 

Tik-tak tik-tak właśnie pierwsza wybiła  (kołysze na boki)

Ku- ku – podnosi dziecko jeden raz

 

Tik-tak tik-tak zegareczkiem jestem ja 

Tik-tak tik-tak właśnie pierwsza wybiła  (kołysze na boki)

druga wybiła 

Ku-ku ku-ku – podnosi dziecko dwa razy

 

Tik-tak tik-tak zegareczkiem jestem ja 

Tik-tak tik-tak właśnie pierwsza wybiła  (kołysze na boki)

trzecia wybiła 

Ku-ku ku-ku ku-ku – podnosi dziecko trzy razy

  • Ćwiczenie „Tunel”

Robimy tunel ze swojego ciała np. ustawiając klęk podparty, podpór przodem, tyłem albo bokiem. Dziecko ma za zadanie przejść za każdym razem w innym tunelu. Zaczynamy od tunelów z dużymi „otworami”, a potem utrudniamy zadanie i proponujemy maluchowi przeciskanie się przez ciaśniejszy tunel.

JagnaJagna

Jagna Marczułajtis z córką Igą

  • Ćwiczenie z kocykiem „Naleśnik”

Kładziemy dziecko na kocyku i zaczynamy zawijać je w kocyk – tak, jak zawija się naleśniki. Gdy maluch już stanie się „nadzieniem”, delikatnie dociskamy ciało dziecka. Pobudzamy w ten sposób receptory czucia głębokiego. Ich prawidłowe działanie jest jednym z warunków odpowiedniego funkcjonowania narządu ruchu. 

  • Ćwiczenie z dużą piłką „Turlanie”

Wszystkie dzieci uwielbiają zabawy z piłką. Ten kolorowy przybór aktywizuje je do toczenia piłki, rzucania jej, a także do uderzania rączkami. Dziecko dostaje dużą piłkę, a my zachęcamy je najpierw do turlania piłki dowolnie, a potem do pchania lub rzucania jej oburącz do nas.