Osoby, które chcę rozwijać się w branży beauty, chyba jeszcze nigdy nie miały tyle możliwości co dzisiaj. Praca na etacie, freelancing jako podstawa zarobkowania albo zajęcie po godzinach, a nawet założenie własnego salonu to nie wszystko, co umożliwia zamianę pasji w pracę. Coraz popularniejsze są także usługi mobilnych fryzjerek i kosmetyczek, z których korzystają np. panny młode w dniu swojego ślubu. Wiele możliwości rozwoju daje też Internet – możesz prowadzić chociażby szkolenia online. Co warto wiedzieć o tym, jak rozwijać się w zawodach kosmetycznych?
Rozwój w zawodach kosmetycznych – fryzjerstwo i kosmetologia
Branża beauty rośnie w siłę i pojawia się w niej coraz więcej specjalizacji. Obok specjalistek od makijażu, trycholożek (specjalistek od włosów), stylizacji rzęs i brwi, SPA i odnowy biologicznej, depilacji czy manicure i pedicure wciąż popularne są fryzjerki i kosmetolożki, które nie mogą narzekać na brak klientów. Jak rozwijać się w zawodach kosmetycznych? Przede wszystkim warto być o krok przed konkurencją i poszerzać swoje kompetencje o umiejętności, które mieszczą się w zakresie obowiązków innych specjalizacji z branży beauty.
Jaką ścieżkę kształcenia należy przejść, żeby zostać fryzjerką? Aby zawodowo zajmować się fryzjerstwem, możesz ukończyć 3-letnią szkołę branżową I stopnia, liceum bądź technikum fryzjerskie albo szkołę policealną. Praca fryzjerki czeka też na osoby, które ukończyły kurs zawodowy albo kształciły się pod okiem mistrza fryzjerstwa. W Polsce fryzjerka lub fryzjer nie musi mieć wykształcenia zawodowego, ale warto je zdobyć. Początki w pracy w branży beauty będą dla Ciebie łatwiejsze, jeśli będzie znała już podstawy teoretyczne i miała za sobą praktyki zawodowe. Pracujesz już zawodowo albo dopiero szukasz swojej pierwszej pracy na GoWork.pl? Postaw na dalsze kształcenie lub na specjalizację we fryzjerstwie. Ciekawe ścieżki rozwoju to np. farbowanie włosów, perukarstwo, barberstwo czy stylizacja fryzur.
Zupełnie inną ścieżkę kariery mają kosmetolożki. Zawód często mylony z kosmetyczką wymaga wykształcenia medycznego. Kosmetologia, nazywana też kosmetyką lekarską, jest dziedziną dermatologii, która koncentruje się wokół diagnozowania stanu zdrowia skóry i wytworów skóry (czyli włosów i paznokci), a także dobieraniu odpowiednich kosmetyków i przeprowadzaniu zabiegów. Wprawdzie, aby otworzyć salon kosmetologiczny, nie jest potrzebne wykształcenie na kierunki kosmetologia, a samego zawodu nie wpisano na listę zawodów medycznych, ale zakres obowiązków wyraźnie wskazuje, że studia licencjackie i uzupełniające magisterskie na kierunku kosmetologia dobrze przygotowują do jego wykonywania. Co robić po kosmetologii? Warto systematycznie uzupełniać swoją wiedzę na kursach doszkalających. Możesz ukończyć np. kurs trychologiczny, aby zostać trychologiem kosmetycznym. Szerokie perspektywy rozwoju czekają też np. na podologów. Dobrze jest wybrać taką specjalizację na studiach kosmetologicznych albo szkołę policealną lub studia podyplomowe.
Jak można pracować w branży beauty? Etat, własny salon, freelancing i nie tylko
Praca w usługach kosmetycznych daje dużą elastyczność. Możesz traktować ją jako dodatkową pracę po godzinach, pełnoetatowe zajęcie lub prowadzić własny biznes. Jakie formy zarabiania i zatrudnienia w branży beuaty warto rozważyć?
- Praca na etacie. To na pewno świetny pomysł na początek drogi zawodowej we fryzjerstwie lub kosmetologii. Masz zapewnionych klientów i gwarancję stałego zarobku oraz prawo do urlopu wypoczynkowego czy zwolnienia chorobowego. Poszukaj jej na GoWork.pl.
- Prowadzenie salonu. Wymaga nie tylko umiejętności fryzjerki czy kosmetolożki, lecz także kompetencji do prowadzenia biznesu, zarządzania ludźmi i marketingu. Jeśli prowadzisz salon, możesz sama ustalać stawki, a im więcej osób będziesz zatrudniać i im większy wachlarz usług beauty oferować, tym najprawdopodobniej możesz liczyć też na większe zarobki. Założenie własnego salonu kosmetycznego czy fryzjerskiego łączy się jednak z dużą odpowiedzialnością. Polegają na Tobie pracownicy, musisz mieć na uwadze też stałe comiesięczne koszty prowadzenia działalności.
- Freelancing. To popularne rozwiązanie w zawodach z branży beauty. Możesz współpracować z kilkoma salonami (np. na podstawie umowy B2B, umowy cywilnoprawnej lub prowadzonej przez Ciebie działalności nierejestrowanej) albo mieć grono własnych klientów. Freelancing możesz uprawiać „po godzinach” albo traktować je jako główne źródło zarobku. Do największych wad freelancingu należy jednak brak pewności stałego zarobku, a często także konieczność samodzielnego opłacania kursów doskonalących lub poszerzających Twoją ofertę.
Na koniec warto wspomnieć o najświeższych trendach w branży beauty. Jeśli chcesz pracować w domach klientów albo np. hotelach ze strefą wellness i SPA, to rozważ usługi mobile beauty. Korzystaj z platform do umawiania wizyt online – wielu przyszłych klientów właśnie tak znajduje swoich ulubionych fryzjerów czy kosmetologów. Bądź też widoczna w sieci, zwłaszcza na coraz popularniejszych platformach, takich jak Instagram czy TikTok. Jeśli zbudujesz markę osobistą w Internecie, łatwiej będzie Ci sprzedawać swoje szkolenia online. Możesz wtedy uczyć nie tylko szczegółów zawodu, lecz także prowadzenia biznesu czy budowania marki osobistej.