Strona główna DZIEJE SIĘ WYDARZENIA JAKIE PREZENTY POLACY ZNAJDĄ POD CHOINKĄ?

JAKIE PREZENTY POLACY ZNAJDĄ POD CHOINKĄ?

0

Pomimo obserwowanego spowolnienia gospodarczego i zapowiadanej drugiej fali światowego kryzysu, Polacy nie zamierzają oszczędzać na świętach. Jedynie 4% nie kupi nic pod choinkę. Dzięki badaniu TNS OBOP przeprowadzonemu dla Douglas Polska, wiemy, co znajdziemy pod choinką!

douglas

Przedświąteczne oblężenie przeżywać będą zwłaszcza perfumerie, bo listę bestsellerów prezentowych otwierają kosmetyki, które w tym roku kupi ponad 50% badanych. Na dalszych miejscach uplasowały się książki (33%), słodycze (29%) i odzież (24%). Okazuje się, że Polacy obok kategorii „kosmetyki” wyróżniają kategorię „perfumy” – te na prezent chce kupić ponad 20%.

Kosmetyki kupią głównie osoby w wieku 18-29 lat (54%), często z wyższym wykształceniem (53%). W grupie 30-60 lat istotną pozycję na liście świątecznych podarunków zajmują słodycze (ponad 30% wskazań). Socjologowie podkreślają, że taki wybór powodowany jest wspólnym dla tej grupy wiekowej doświadczeniem epoki PRL, kiedy słodycze były dobrem luksusowym. Dla młodszych Polaków taką rolę pełnią właśnie kosmetyki.

Polacy deklarują, że wcześnie zaczynają myśleć o świątecznych zakupach. Jedynie 9% z nich zostawi zakupy na ostatnią chwilę. Aż 21% twierdzi, że jeśli zdecyduje się na kosmetyki, to kupi je jeszcze w październiku lub listopadzie. Natomiast blisko połowa (49%) zrobi to w pierwszej połowie grudnia. Mimo, że przy wyborze kosmetyków na prezent większość z nas kieruje się ceną (53%), to ważne są też wysoka jakość produktów (33%) i marka producenta (28%).

Ponad 3⁄4 Polaków w tym roku na kosmetyczne prezenty wyda od 51 zł do 300 zł. Większość z nich kupimy w sklepach stacjonarnych: drogeriach i perfumeriach. Jedynie co dziesiąty z nas zrobi zakupy w internecie, hipermarkecie/ supermarkecie lub sklepie dyskontowym. Planowane miejsce zakupu zależy od sumy, którą chcemy wydać. Ci, którzy przeznaczą na kosmetyki więcej, kupią je w sieciach perfumeryjnych (np. Douglas).

douglas

Najpopularniejsze świąteczne prezenty

Listę prezentowych bestsellerów otwierają kosmetyki, które dla swoich bliskich kupi aż połowa badanych. Na drugim miejscu znalazły się książki/ płyty CD (33%), najczęściej wybierane przez osoby młode. Wśród Polaków dużą popularnością cieszą się słodycze (29%), kupowane głównie z myślą o dzieciach. Na kolejnej pozycji znalazły się odzież i obuwie (24%). Tradycyjnie w rankingu wysoko uplasowały się perfumy – wybierze je 21% badanych.

Na prezent w postaci kosmetyków zdecydują się zwłaszcza mieszkańcy dużych miast, powyżej 500 tysięcy mieszkańców (62%). Kosmetyki na prezent częściej kupią kobiety niż mężczyźni (odpowiednio: 55% i 45% wskazań).

Jakie kosmetyki kupimy pod choinkę?

Spośród kosmetycznych podarunków największe triumfy święci odwieczny symbol luksusu – perfumy. Większość z nas docenia magię i urok zapachów zamkniętych w estetycznych flakonach. Taki podarek najchętniej wybierają zwłaszcza osoby młode, w wieku 18-29 lat (72%) i mężczyźni (64%). Natomiast kobiety częściej wybiorą produkty do pielęgnacji ciała (24%) i do kąpieli (19%). Wysoko w rankingu znalazły się gotowe zestawy świąteczne (23%), które Polacy cenią ze względu na praktyczność i walory estetyczne.

Kosmetyki do pielęgnacji ciała oraz produkty do pielęgnacji twarzy kupi odpowiednio 18% i 17% badanych. Natomiast 12% chce kupić symboliczne upominki z akcentem świątecznym, a 10% – kosmetyki kolorowe takie jak: szminka, puder czy tusz do rzęs.

Czym kierujemy się przy wyborze prezentów kosmetycznych?

Dla ponad połowy badanych najważniejsza przy kupnie prezentów jest cena. Jednocześnie ponad 1⁄3 twierdzi, że istotna jest też jakość kosmetyków (33%) i marka producenta (28%). Przy wyborze produktu na prezent Polacy nie zapominają o spełnieniu życzenia obdarowywanej osoby (41%). O estetyce opakowania czy rekomendacji rodziny mówi odpowiednio 17% i 12% badanych.

Kryteria wyboru kosmetyków różnią się ze względu na płeć. Kobiety bardziej niż mężczyźni sugerują się promocjami (24% versus 15%). Mężczyźni z kolei deklarują, że wpływ na ich decyzję ma marka producenta (33%). Częściej kierują się informacjami znalezionych w internecie (6%).

Cena i promocje – kwestie, które są ważne dla wszystkich Polaków (odpowiednio: 53% i 20%) okazują się mniej ważne dla mieszkańców największych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców) – wskazania odpowiednio: 41% i 13%.

Kiedy na świąteczne zakupy?

douglas

Z badania wynika, że w tym roku Polacy podejdą do zakupów świątecznych w sposób przemyślany, zorganizowany i do sklepów pójdą na długo przed świętami. 21% badanych twierdzi, że kosmetyki na prezent kupi jeszcze w październiku lub listopadzie. Prawie połowa zrobi to w pierwszej połowie grudnia (49%), a 19% – mniej więcej na tydzień przed świętami. Tylko 9% zakup prezentów odłoży na ostatnią chwilę i do sklepu pójdzie kilka dni przed świętami.

Ciekawe jest rozróżnienie w strategiach zakupowych ze względu na miejsce zamieszkania i płeć. Zapewne chcąc uniknąć przedświątecznej gorączki i tłumów w galeriach handlowych, mieszkańcy największych miast wcześniej niż pozostali wybiorą się na zakupy. Co trzeci z nich zrobi zakupy kosmetyczne jeszcze w październiku lub listopadzie. O świątecznych prezentach wcześniej myślą też kobiety, natomiast panowie odkładają zakupy na ostatnią chwilę – 13% z nich kupi kosmetyki na dzień, dwa przed świętami.

Poprzedni artykułPUPA GOLDEN CASINO
Następny artykułJEDZ I CHUDNIJ!
Anna Kondratowicz
O urodzie piszę od ponad 15 lat (byłam wicenaczelną magazynu URODA, pisałam dla dwutygodnika VIVA!, prowadzę wydania specjalne PARTY Medycyna Estetyczna). iBeauty.pl powstało z potrzeby „bycia na swoim” i robienia tego, co kocham, czyli… pisania o urodzie :-) Uwielbiam testować kosmetyki! Jestem też współzałożycielką i redaktor naczelną portalu www.WirtualnaKlinika.pl o medycynie estetycznej. Można się ze mną skontaktować mailowo: redakcja@ibeauty.pl.