POLACY KONTRA PIECZYWO

POLACY KONTRA PIECZYWO

4803
0
PODZIEL SIĘ

Badania zrealizowane przez TNS Polska w lipcu 2012 na grupie 1000 Polaków w wieku ponad 15 lat.

Czy Polacy codziennie jedzą chleb? Kto częściej kupuje bułki – single czy osoby, które mają rodziny? Co może skłonić Polaków, aby kupowali więcej pieczywa? Żabka Polska, właściciel największej w Polsce sieci sklepów convinience, przedstawił wyniki badania „Zwyczaje Polaków związane ze spożyciem i zakupem pieczywa”.

95% Polaków spożywa pieczywo co najmniej raz dziennie, wynika z raportu TNS Polska dla firmy Żabka Polska. Zdaniem ekspertów odpowiedniego pieczywa w naszej diecie wciąż jest jednak za mało. Najchętniej kupujemy chleb lub bułki w małych sklepach spożywczych lub piekarniach. Z badań wynika, że do większego spożycia zachęciłaby nas stała obecność świeżego pieczywa w ofercie i bliskość sklepu.

Chociaż pieczywo należy do najpowszechniej spożywanych produktów, to jego ilościowe spożycie w Polsce spada. To niepokojące. Produkty zbożowe, w tym właśnie pieczywo, powinny stanowić podstawę całodziennego żywienia, jako główne źródło energii pochodzącej z węglowodanów złożonych (skrobi). Bardzo prawdopodobne, że prawie 1/5 Polaków deklarująca jedzenie pieczywa tylko raz dziennie lub rzadziej, spożywa tego składnika za mało kierując się przekonaniem, że pieczywo tuczy. W efekcie czerpie więcej energii z tłuszczu lub z węglowodanów prostych (cukru, słodyczy), a to niekorzystne dla zdrowia. Zbyt rzadko Polacy spożywają pieczywo razowe z mąki bogatszej w składniki mineralne i witaminy, co świadczy o niskiej świadomości żywieniowej.

dr hab. Anna Kołłajtis-Dołowy ekspert do spraw żywienia z SGGW

Kulinarne trendy zmieniają się, a pieczywo nieodmiennie pozostaje podstawą naszego pożywienia. Tylko jeden na stu Polaków nie jada pieczywa wcale, 95% sięga po chleb lub bułki przynajmniej raz dziennie. Jem pieczywo, bo lubię – deklaruje co drugi respondent.

Pieczywo kupujemy w małych sklepach spożywczych takich jak Żabka lub w piekarniach (85%). 48% respondentów wybiera się tam przed godz. 9.00, w porze śniadania, 24% po południu. Przy wyborze zwracamy uwagę przede wszystkim na świeżość (79%), smak (45%) i cenę (37%).

Do częstszego zakupu świeżego pieczywa Polaków byłaby w stanie przekonać jego stała dostępność w sklepie (29%), możliwość zakupu blisko domu (26%) oraz niższa cena (24%).

Spożywanym najczęściej typem pieczywa jest chleb – wskazuje go 93% Polaków. Bułki są pieczywem singli – wybiera je 68% osób stanu wolnego. Osoby z wyższym wykształceniem chętnie sięgają po bułki  ciemne i z ziarnami (27%). To ostatnie może wynikać z większej wiedzy żywieniowej. Generalnie wolimy pieczywo pszenne (54% sięga po nie przynajmniej raz dziennie), żytnie smakuje nam mniej (32%).

Na śniadanie 93% Polaków jada pieczywo, głównie w postaci kanapek (71% mężczyzn i 63% kobiet). Mężczyźni jako dodatek do pieczywa chętniej spożywają jajecznicę (29% vs. 23%), parówki i wędliny (28% vs. 20%), natomiast kobiety: jogurty i twarogi (21% vs. 9%), owoce i warzywa (14% vs. 8%) oraz płatki kukurydziane, owsiane i zupy mleczne (11% vs. 7%). Więcej kobiet (49% vs. 44%) je II śniadanie w domu, mężczyźni częściej (37% vs. 30%) spożywają je w pracy lub w szkole.

Z myślą o swoich klientach sieć sklepów Żabka wprowadziła zmiany w ofercie. Aktualnie w sklepach świeże pieczywo oferowane jest rano i po południu.

 Komentarz eksperta – dr hab. Anna Kołłajtis-Dołowy (ekspert ds. żywienia) 

• Chociaż, co wykazują wyniki badania obecnego jak i wcześniejszych badań, pieczywo należy do jednych z najpowszechniej spożywanych produktów, to jego ilościowe spożycie w Polsce spada, co należy uznać za zjawisko niepokojące. Produkty zbożowe, w tym właśnie pieczywo, powinny stanowić podstawę codziennego żywienia jako główne źródło energii pochodzącej z węglowodanów złożonych (skrobi). 

• Wprawdzie 80% respondentów deklaruje spożywanie pieczywa kilka razy dziennie, to pozostałe 20% osób, czyli 1/5, jada je tylko raz dziennie (15%), a nawet rzadziej. Jest wobec tego bardzo prawdopodobne, że ta część osób spożywa za mało węglowodanów złożonych, a energię, w wyższym niż pożądanym stopniu, czerpie z innych składników, w tym z tłuszczu oraz węglowodanów prostych (dwucukru – sacharozy, czyli z cukru),  co jest niekorzystne ze zdrowotnego i żywieniowego p.w. 

• Jak wynika z badania, aż 58% respondentów, w tym więcej m.in. młodzieży, spożywa bułki, które sporządza się z tzw. białej mąki, czyli jasnej, wysoko przetworzonej, pozbawionej w stosunku do ziarna zbóż, dużej części składników odżywczych, przede wszystkim mineralnych (wapnia, magnezu, żelaza) oraz witamin z grupy B. Z p.w. żywienia jest to oczywiście niewłaściwe. 

• Jednocześnie stosunkowo mała część konsumentów, bo zaledwie nieco ponad 1/5 (22%) spożywa pieczywo razowe, z mąki mało przetworzonej, ciemnej, o wyższej, niż jasne, wartości odżywczej. Świadczy to o niskiej świadomości żywieniowej polskich konsumentów, co potwierdzają wyniki, że tylko 15% osób bierze pod uwagę rodzaj pieczywa przy jego wyborze.

• Warto podkreślić, że wśród osób, które spożywają pieczywo razowe, co może wynikać z ich większej wiedzy żywieniowej, więcej jest kobiet, osób z wyższym wykształceniem oraz tych, które dbają o sylwetkę.

• Duża przewaga osób, która spożywa jedynie pieczywo pszenne, nad tymi, którzy jadają żytnie i mieszane, również dowodzi niskiej świadomości żywieniowej Polaków, którzy nie zdają sobie sprawy, że spożywane pokarmy, w tym zbożowe, powinny być urozmaicone, bo dostarczają wtedy więcej różnych składników odżywczych. I tak na przykład pszenica zawiera więcej białka, niż żyto, które z kolei ma nieco więcej niektórych składników mineralnych i witamin B2 i E.

• Wśród osób, które spożywają za rzadko pieczywo (raz dziennie i rzadziej) jest m.in. więcej kobiet i osób z wyższym wykształceniem, czyli tych, po których można się spodziewać większej świadomości żywieniowej.  Jednak przypuszczalnie, osoby te należą do odchudzających się (czego potwierdzeniem jest także większa wśród nich część dbających o sylwetkę) i mylnie sądzących, że duże ograniczenie pieczywa jest wskazane.

Konferencję prasową, na której przedstawiono wyniki badania, poprowadziła Joanna Jabłczyńska (na zdjęciu od lewej), a wyniki skomentował Prezes Zarządu Żabka Polska, Jacek Roszyk (na zdjęciu po prawej).

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułNIFE RETRO CHIC
Następny artykułKOLEKCJA AVON BABY
O urodzie piszę od ponad 15 lat (byłam wicenaczelną magazynu URODA, pisałam dla dwutygodnika VIVA!, prowadzę wydania specjalne PARTY Medycyna Estetyczna). iBeauty.pl powstało z potrzeby „bycia na swoim” i robienia tego, co kocham, czyli… pisania o urodzie :-) Uwielbiam testować kosmetyki! Jestem też współzałożycielką i redaktor naczelną portalu www.WirtualnaKlinika.pl o medycynie estetycznej. Można się ze mną skontaktować mailowo: redakcja@ibeauty.pl.