Beztłuszczowa

Beztłuszczowa

1092
0
PODZIEL SIĘ

Dieta beztłuszczowa polega na wyeliminowaniu z jadłospisu tłuszczu pochodzenia zwierzęcego oraz tłuszczów trans powstałych w wyniku nieprawidłowej obróbki termicznej pożywienia. Szczególnie docenią je osoby dotknięte miażdżycą, podwyższonym poziomem cholesterolu, jednakże poleca się ją wszystkim, którym zależy na zdrowiu i szczupłej sylwetce. Dlaczego? Zapraszamy do lektury!

Bez tłuszczu – czy to zdrowe?

Tłuszcze pełnią w organizmie wiele ważnych funkcji: uczestniczą w budowie komórek mózgowych, pomagają w przyswajaniu witamin, uczestniczą w produkcji hormonów, wpływają na elastyczność skóry. Są też źródłem energii – 1g tłuszczu daje aż 9 kalorii! Nie warto wyrzucać ich z diety totalnie. Warto za to zwrócić uwagę na jakość tłuszczów.

Co dobrego w NNKT?

Jak największy udział w dziennym spożyciu tłuszczów powinny stanowić te pochodzenia roślinnego – o nienasyconych kwasach tłuszczowych. Jaki to ma wpływ na nasze zdrowie? Lipidy roślinne spożywane w rozsądnych ilościach, w zastępstwie tłuszczów odzwierzęcych, to same korzyści dla zdrowia. Nienasycone kwasy tłuszczowe obniżają poziom „złego” cholesterolu (żegnajcie tabletki na cholesterol!), pozytywnie wpływają na nawilżenie i elastyczność skóry (żegnajcie zmarszczki!), poprawiają funkcjonowanie intelektualne (żegnajcie żółte karteczki dla zapominalskich!). Badania norweskie potwierdziły również wpływa kwasów omega-3 na prawidłowy rozwój psychomotoryczny dzieci. Maluchy, które często jedzą ryby, orzechy i naturalne oleje mają lepsze wyniki w szkole i rzadziej dotyka je nadpobudliwość ruchowa. NNKT mają także działanie antyrakowe.  Nie obawiaj się, że przytyjesz od zdrowych tłuszczy – wiele badań potwierdziło, że osoby, które rezygnują z tłuszczy zwierzęcych na korzyść nienasyconych kwasów tłuszczowych pochodzenia roślinnego, są szczuplejsze i zdrowsze. Łatwiej o szczupłą sylwetkę na diecie bogatej w NNKT, niż na diecie beztłuszczowej.

Unikaj!

Takiego dobroczynnego działania nie mają za to tłuszcze zwierzęce zawarte w tłustym mięsie. Szkodliwe są też tłuszcze trans powstałe podczas smażenia w bardzo wysokiej temperaturze oraz podczas wielokrotnego smażenia na tym samym oleju. Powodują one powstawanie blaszek miażdżycowych i podwyższają poziom LDL. Zakwaszają organizm powodując ogólne, permanentne pogorszenie samopoczucia. Działają rakotwórczo i usztywniają ściany tętnic. Tłuste, smażone dania obwinia się za epidemię otyłości, miażdżycy i wszelkie problemy z układem krwionośnym. Dodatkowo, należy pamiętać, że to właśnie w tłuszczu gromadzą się toksyny, które zwierzęta przyjmują wraz z pożywieniem, odżywkami, antybiotykami. Zatem jedząc tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, spożywamy także zbędne chemikalia, obciążamy wątrobę i nerki.

Jak „odtłuścić” dietę i zacząć jeść zdrowo?

– 3 razy w tygodniu zamień mięso na rybę. Obłóż ją czosnkiem, koperkiem, cytryną i upiecz w piekarniku, owiniętą w folię, 25min w 180 stopniach. Ryby to najlepsze źródło kwasów omega-3: DHA i EPA.
– Tak często jak to możliwe, zamień śmietanę z sałatki na jogurt naturalny lub oliwę z oliwek z dodatkiem suszonych ziół. Oleje roślinne zawierają jedne z najlepiej przyswajalnych i najcenniejszych kwasów omega-3. Najlepsze będą: olej rzepakowy bezerukowy, oliwa z oliwek, olej lniany.
– Maksymalnie skracaj czas obróbki termicznej potraw, by nie dopuścić do powstawania tłuszczów trans oraz rakotwórczych substancji. Za każdym razem zmieniaj olej do smażenia. Nie przypalaj go.
– Przestrzegaj zaleceń podanych na opakowaniach tłuszczów – nie smaż na tych, które są przeznaczone tylko do spożywania na zimno.
– Ogranicz spożycie mięsa. Szukaj nowych przepisów na dania z kasz, warzyw strączkowych, otwórz się na eksperymenty z warzywami. Są naprawdę szybkie i proste! Inspirację mogą stanowić blogi wegetariańskie i ze zdrowym odżywianiem.
– Z mięs wybieraj te chude, jak np. pierś indyka, pierś kurczaka. Tłuste – tylko ryby.
– Słodycze zamień na orzechy – źródło omega-3. Twoje serce, cera i komórki mózgowe będą Ci za to wdzięczne.
– Raz na zawsze wyrzuć z diety fast-foody, chipsy, krakersy, smażone orzeszki. Nie dość, że są pełne niezdrowych tłuszczów, to jeszcze przyczyniają się tycia i puchnięcia. Szkoda na nie Twojego zdrowia i pieniędzy!
– Rozsmakuj się w daniach duszonych, gotowanych na parze lub w wodzie.
– Zaprzyjaźnij się z awokado. Dodawaj go do potraw z jajek (np. posmaruj nim pieczywo), kładź na kanapki w postaci pasty z cebulką, blenduj z innymi owocami i wypijaj w formie koktajlu. Awokado zawiera kompleks witamin i jest jednym z najlepszych źródeł kwasów omega-3.

Powodzenia! 🙂