Strona główna DZIEJE SIĘ PORADY DOMOWE JAK HAMOWAĆ NA ROLKACH?

JAK HAMOWAĆ NA ROLKACH?

0
pexels-photo-211376

Rolki to zdrowy i modny sport. Buty na zmianę można zabrać ze sobą i dzięki temu stosować rolki jako alternatywny środek transportu.

Hamowanie na rolkach

Hamować na rolkach można na 4 sposoby. Jest to podstawowa lekcja, którą zaraz po nauce jazdy prosto powinniśmy opanować. Poprawia to znacznie bezpieczeństwo jazdy.

Hamulec do rolek

Hamulce są dodawane do wszystkich możliwych rolek rekreacyjnych, a takie rolki dla początkujących są najlepsze. Montuje się go przy użyciu śruby.

Podczas jazdy przyjmujemy pozycję równowagi, wysuwamy nogę z hamulcem delikatnie do przodu po czym zadzieramy czubek rolki. Pilnujmy, by nie pochylić się za bardzo, bo może to nas wytrącić z równowagi. Nogi powinny być ustawione równolegle i lekko zgięte.

Metoda pługa

Jest to technika analogiczna do używanej na nartach. Ustawiamy rolki w jodełkę (łączymy pięty a place szeroko rozstawione). Następnie robimy jak największy rozkrok i zmieniamy układ stóp. Teraz czubki palców są ustawiona ku sobie a pięty na zewnątrz. Starajmy się utrzymać jak największy rozkrok (większe tarcie, szybsza utrata prędkości). Ciało trzymajmy nisko podczas tego manewru, pośladki wypięte a tułów mocno pochylony.

„T” sposób

Jedna z bardziej zaawansowanych metod hamowania na rolkach. Cały ciężar ciała przenosimy na jedną, wysuniętą lekko do przodu nogę a drugą ustawiamy prostopadle za nią i tak jakby ciągniemy za sobą. Trochę jak zombie 😉 Im dalej tylna noga za nami, tym lepiej. Barki powinny być ustawione prosto względem kierunku jazdy.

Hamowanie przez obrót

Jest to zdecydowanie najbardziej zaawansowana metoda hamowania. Jeśli już opanowaliśmy skręcanie na rolkach, to możemy spróbować tej metody. Polega ona na wykonaniu niepełnego obrotu (270 stopni) i zatrzymaniu się prostopadle względem kierunku jazdy. Jak to dokładnie zrobić?

Na wysuniętą do przodu nogę przenosimy cały ciężar ciała i uginamy nogę. Stopy ustawiamy w jednej linii z palcami skierowanymi na zewnątrz. Gdy w takim ustawieniu zaczniemy się obracać, to po ćwierci obrotu trzeba przenieść ciężar ciała na druga nogę. Na co zwracać uwagę? Wewnętrzne krawędzie rolek powinny być jak najbardziej pochylone. Hamować powinniśmy w jak największym rozkroku, co zapewni nie dość, że większe tarcie to jeszcze poprawi naszą kontrolę nad sytuacją.